Wat levert storytelling op?

‘Wat is nou eigenlijk het rendement van storytelling?’ Het is een vraag die ik vaak hoor. Mijn antwoord is simpel, maar vaak weinig bevredigend: Storytelling is van onschatbare waarde. Letterlijk. En meestal vooral pas op de lange termijn.

Dat is voor veel mensen vaak even wennen. Andere manieren van marketing zijn er juist zo op gericht om direct resultaat te behalen.

Waarom zou je dan aan storytelling doen?

Een logische vraag. Als ondernemer wil je dat jouw marketingacties iets opleveren. Bij voorkeur in de vorm van een periodieke omzetverhoging. Als je storytelling inzet als onderdeel van jouw content marketing dan wil je daar ook iets voor terug. Liefst op korte termijn, want er moet nu eenmaal (snel) geld verdiend worden.

Keiharde euro’s

Storytelling levert op de korte termijn niet direct veel harde euro’s op. Dat maakt dus het rendement van storytelling lastig uit te drukken. Maar dat rendement is er zeker wel. Storytelling kan namelijk ook iets opleveren dat niet direct in geld is uit te drukken. Storytelling draait om het aangaan van een langdurige relatie met je klanten. Het gaat om merkbeleving. Een gevoel dat opgebouwd wordt. En daar doe je vaak lang over. Je gaat de conversatie en relatie aan met je klant, net zolang totdat de klant zich aan jouw merk wil verbinden. En dán gaat het opleveren. Geld, omzet, fans en een positieve binding met je klanten.

Storytelling levert dus vooral op de lange termijn iets op. Boeien is één ding, maar om ervoor te zorgen dat je klanten zich aan jou willen verbinden heb je meestal een lange(re) adem nodig. Kort gezegd: met het schrijven van 1 blog kom je er niet (en nee, het is ook geen storytelling). Daarbij is interactie met je doelgroep een must.