Waarom ‘Waarom’
belangrijk is

Weet jij waarom je doet wat je doet? En dan heb ik niet over ‘omdat je het leuk vindt’ of omdat je ‘winst wilt maken’. Maar echt WAAROM je het doet. Wat zit erachter? Wat geloof je? Wat drijft jou? Waar sta je voor? Waar kom jij nou ’s ochtends je bed voor uit?

Veel bedrijven weten niet waarom ze doen wat ze doen. Alleen wát ze doen. En daar praten ze dan ook vooral over: het product dat ze verkopen. Maar een emotionele band opbouwen met klanten is veel sterker en betekenisvoller dan een relatie die gebaseerd is op eigenschappen en voordelen. En die emotie zit ‘m in je Waarom: Waarom doe jij wat je doet?

Het Waarom spreekt precies dát deel in de hersenen aan dat gaat over gevoel, vertrouwen en loyaliteit

Denk maar eens aan de trui van je favoriete sportteam dat je draagt met wedstrijden, ook al hebben ze al tien jaar niet meer in de finale gestaan. Of waarom je altijd alles van Apple koopt, ook al is het niet altijd de goedkoopste optie.Dat heeft alles te maken met de werking van ons brein. Met het middelste gedeelte van onze hersenen die verantwoordelijk zijn voor ons gedrag en de beslissingen die we nemen. Het is ook het gedeelte dat verantwoordelijk is voor onze gevoelens zoals vertrouwen en loyaliteit. Het is de plek waar onze intuïtie vandaan komt. En daar zit dus niet ons vermogen voor taal en rationeel denken.Dáár zit ook jouw waarom. En wanneer je gaat praten over jouw Waarom in plaats van jouw Wat (dus het product dat je aanbiedt) spreek je jouw doelgroep aan op hun gevoel.

Het belangrijkste verhaal dat je te vertellen hebt

Van wát je doet zijn er nog honderd anderen. Er zijn honderden coaches, duizenden bakkers, verschrikkelijk veel mensen die exact hetzelfde doen als jij.
Maar er is maar één iemand die doet waarom jij doet wat je doet. En dat ben jij. En het gaat dus echt om jou, en niet alleen om je bedrijf. Het gaat over jou als compleet mens. Je doet het niet alleen voor je klanten maar ook voor je vrienden, je familie, je kinderen. Je neemt het overal mee naar toe en niet alleen in je werk.Van alle verhalen die je deelt is je Waarom het kortste verhaal dat je deelt. Het is maar één zin!

‘Ik inspireer jou om de norm te trotseren, zodat je impact maakt die echt raakt.’

Dat is mijn Waarom. En het is maar één zin.

Mensen kopen je product niet om wát je doet maar om waarom je het doet

En dat verhaal kun je overal delen. En hij zit ook in alle verhalen verscholen.
Als je vanuit dat verhaal gaat vertellen, trek je precies de juiste klanten aan. Klanten die zich verbonden voelen met jouw Waarom. Die uiteindelijk jouw Wat (jouw product) zullen kopen omdat ze zich aangetrokken voelen tot waarom je het doet.

Waarom gaat dus niet over het maken van winst, maar om wat bedrijven geloven, om wat hen drijft. Geïnspireerde bedrijven, ongeacht hun grootte of de branche waarin ze actief zijn, denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten (inside out).

Formule

Ben jij zo’n bedrijf dat alleen maar praat over je Wat? Je product en alle voordelen en eigenschappen daarvan? Of ben jij de ondernemer die vooral vertelt over het achterliggende thema, het Waarom?

Als je aan de slag wilt met jouw Waarom en welke verhalen je daarover kunt vertellen, is deze formule een handig hulpmiddel om je Waarom goed te omschrijven:
<Merknaam><werkwoord> bijdrage zodat invloed.

Ik daag je uit

Heb je jouw Waarom helder en durf je ‘m al te delen? Of twijfel je nog en kun je wel wat hulp gebruiken? In beide gevallen daag ik je uit je Waarom met mij te delen.
Je kunt deze mail gewoon beantwoorden met jouw Waarom en dan kijk ik er naar voor je! Ook juist als je vastloopt en tips kunt gebruiken bij het formuleren van je Waarom: mail me en ik help je op weg.