Check. Vink. En door…

De maakbare wereld van Pippi en Valerie…

Proloog. Raar haar. Lange benen die uit zitzakken steken. In een hip bureau in de hoofdstad brainstormen creatieven over een storyboard . De art director staart met zijn vinger op zijn bovenlip over het IJ. Af en toe roept hij iets geniaals. Plotseling wordt er op het raam geklopt. Er staat een meisje voor de deur. Out of the blue. Een beetje bleu misschien nog. Maar wel met appeltaart. En lef: ‘Hallo, ik ben Valerie. Ik kom voor jullie werken’.

Bravoure; daar houden de kekke bureaus wel van. Binnen no time ‘zzp’t’ ze voor big brands in de creatieve sector. Valerie Communiceert heet haar bedrijf. En dat doet ze verdraaid aardig. Dat communiceren. Schrijven ook trouwens. Met een rake pen wervelt Valerie Willemse in rap tempo van het ene naar het andere avontuur. En door… ‘Nee, hechten is het probleem niet. Maar ik kan gewoon ook heel goed loslaten’, analyseert ze. ‘Bij een bureau leer je veel in korte tijd. Maar elke dag dezelfde act opvoeren? Dat is niets voor mij. Dan wil ik ergens anders weer iets nieuws leren. Doel bereikt. Vat leeg. Volgende doel.’ Check. Vink. En door… Maar waar blijft de landing dan? ‘Landen doe ik in mijn eigen bedrijf. Je moet je eigen dromen waarmaken. Niet die van een ander.’

Zelf doen…

‘Alles gebeurt met een reden’, staat er op haar onderarm getatoeëerd. In haar ogen brandt het licht van een verfijnde intuïtie. Dat stoere van een ‘lefwijf’ en dat zachte van de oprecht betrokken vragensteller; Valerie Willemse verenigt het in één persoon. Je ziet haar personality bijna letterlijk groeien. Soms nog een tikkie verlegen op de eerste meters, maar tegelijkertijd staat daar ook die stevige ondernemer. Het meisje dat nog geen vijf jaar eerder met een kofferbak vol appeltaarten vanuit de schoolbanken een klantenkring verovert, is nu een power vrouw die op haar 28ste ondernemers coacht op het gebied van storytelling.

‘Als zzp-er ben je misschien zelfstandig. Maar echt zelfstandig ben je niet’, ervaart Valerie. Zelfstandigheid: Valerie ‘zelf doen’ Willemse, die als kleuter al zelf leerde lezen en schrijven, weet er alles van. ‘Wat ondernemen dan wel is? Met mijn storytellingcoaching heb ik een eigen product waarvoor klanten speciaal naar mij toe komen. Dat voelt toch net even anders dan in opdracht werken.’

De triomf

Niet gek voor een meisje waar carrière en veel geld thuis niet vanzelfsprekend zijn. ‘Ik moest en zou natuurlijk naar Amsterdam gaan. Dat heerlijk naïeve idee dat het alleen daar gebeurt. Mijn moeder betaalde de reiskosten naar mijn stage. Ik beloofde haar één ding: ‘Zodra ik mijn eerste echte geld verdien, gaan we uitgebreid uit eten’.’ Die royale dis is een onvergetelijke mijlpaal voor Valerie. Onder het hoge industriële plafond van hetzelfde Dordtse restaurant waar ze die bewuste avond helemaal los is gegaan, nipt ze nu van haar muntthee. ‘Weet je hoe bijzonder het is als je voor het eerst een fles in plaats van een glas wijn bestelt? Wonen in (anti-)kraakpanden, boterhammen met pindakaas als diner en een vette studieschuld. Dat is waar ik vandaan kom. Als je dan op één dag €400 in een restaurant afrekent en je eerste verre reis boekt, geeft dat zo’n triomfantelijk gevoel.’ Niet dat ze haar afkomst afkeurt of verloochent. ‘Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik een enorme prestatiedrang heb’, verzekert Valerie. ‘Nee, niet als bewijs aan de buitenwereld. Vaak vertel ik het niet eens. Of ik zeg dat ik geluk heb gehad. Het is het puur voor mezelf.’

Pippi kan alles…

Valerie reikt naar het allerhoogste. Zo zou het haar bijna verbazen als ze niet binnen tien jaar miljonair is. ‘Ik kan me niet voorstellen dat normaal genoeg is. De lat moet zo hoog mogelijk. Extreme doelen zijn tof. Ik geniet van het proces. Het bereiken vind ik minder interessant.’ Lachend: ‘Maar nee, het is dus niet erg als ik pas op mijn 39ste miljonair ben in plaats van mijn 38ste.’ Ze zegt het zeker niet hebberig, maar wel met een grote vanzelfsprekendheid. Nee, sceptische lezer. Snel terug je hok in. Valerie heeft een aardig track record . Zo ‘besluit’ ze om uitverkoren te worden in de top 10 van leukste buurmeisjes van Nederland. ‘Ik deelde suikerspinnen uit op straat en vroeg mensen om op mij te stemmen.’ Het leverde haar de vierde plaats op en een nachtje radio maken met Chiel. Jezelf droog en gespierd trainen om een keer als bodybuildert te shinen . Hier met die bucket list. Check. Vink. En door… En mislukken is in de wereld van Valerie geen optie. The law of attraction met een stevig portie zelfvertrouwen. ‘Dat idee van Pippi Langkous. Ik heb het nog nooit gedaan. Dus ik denk wel dat ik het kan.’

Energie van energie

Vang Valerie Willemse in anekdotes en het zijn altijd dit soort verhalen. Van tomeloze bewijsdrang en torenhoge ambities. Van durf, zelfvertrouwen en zichtbaar zijn. ‘Ja je zou wel zeggen dat ‘gezien willen worden’ een thema is hè?’, bekent ze eerlijk. ‘Ik heb het nog nooit zo benoemd, maar ik kan moeilijk ontkennen dat ik podia zoek.’ Ook met haar nieuwe product storytellingstrategie staat ze op het podium. Ook nu toont ze zich weer een echte ondernemer in het vinden van klanten. Ze schrijft twee e-books. Biedt gratis Skype-gesprekken aan. En organiseert masterclasses op inspirerende locaties. ‘Het aanvankelijke idee was workshops bij grote bedrijven. Maar wie zaten er tijdens de masterclasses in de zaal? Startende en potentiële ondernemers. Dat was dus mijn publiek! Veel leuker eigenlijk nog! Toen ontstond ook het idee van de storyelling coaching. Ondernemers van skretch af helpen een strategie te ontwikkelen en hun verhaal te vertellen. Heerlijk. Dat enthousiasme. Ik krijg energie van hun energie.’

De horizon dichtbij…

Valerie zou Valerie niet zijn als ze niet een eigen methode ontwikkelt. In een intensief dagvullend programma helpt ze ondernemers in 13 stappen hun why, kernwaarden en terugkerende thema’s ontdekken. Maar de magie mag niet beperkt blijven tot die dag. ‘Je wilt iets tastbaars. Concreet: een merkboek waarin we je strategie en positionering beschrijven en visualiseren. De ondernemer kan die strategie zelf ‘invullen’. Of ik verzorg de content.’ Ook een online variant is in de maak. Wat zijn verder haar plannen? Waar staat Valerie Communiceert in 2028? ‘10 jaar? Veel te ver weg’, zegt ze resoluut. Bij Valerie ‘En door…’ Willemse is de horizon altijd dichtbij. ‘Weet je wat er in een jaar kan gebeuren! Wat ik nu doe, was vorig jaar echt ondenkbaar. Ik hou van ondernemen. Heb altijd ideeën voor nieuwe producten, of manieren om klanten te bereiken. Waarschijnlijk komen er co-coaches bij. Maar op dit moment komt alles bij elkaar in storytellingstrategie. Coaching, strategie, schrijven, verhalen, interviewen.’

Trots? ‘Steeds vaker’, ervaart Valerie. ‘Zeker nu mijn eigen product blijkt te werken, kan ik me moeilijk achter louter geluk verstoppen.’ Check. Vink. En door…

 

Dit interview is geschreven door Andre den Boer van Gouwe Gasten Creatieve Communicatie