De meest gemaakte fouten in Storytelling

‘Wat zijn de meest gemaakte fouten die ondernemers maken, wanneer ze aan de slag gaan met Storytelling?’

Deze waardevolle vraag kreeg ik van een ondernemer op mijn Facebookpagina. Ze voelde dat ze zoveel meer te vertellen had. Een verhaal dat verteld moet worden. Ze wil graag haar werk een groter podium geven en laten zien waar het écht om gaat. Meer bereik. Meer bekendheid. Meer zichtbaarheid.

Verhalen delen die de aandacht trekken van haar publiek. Zodat ze haar werk kunnen leren kennen en er een gevoel bij krijgen. Inspireren, kennis delen en uiteindelijk, door haar verhalen te delen en door veel te geven, nieuwe klanten trekken.

Ik vertelde haar over de meest sneaky fouten die erin sluipen als je als creatief of ondernemer bezig gaat met Storytelling.

Ik vatte ze samen in de 9 meest gemaakte fouten in verhalen, die jij als ondernemer, nooit meer hoeft te maken.

1. Het sprookjesverhaal

Er zijn veel bedrijven die verhalen vertellen omdat ze ooit eens hebben gelezen dat Storytelling werkt. En dus gaan we massaal ‘aan de verhalen’. Mooie verhalen vaak, maar verzonnen verhalen, met hoop op meer verkoop.

Storytelling gaat niet over sprookjes, luchtkastelen en mooie sausjes. Storytelling gaat over authenticiteit, jouw DNA, jouw drijfveren, jouw waarden. Die moet je die natuurlijk wel eerst goed kennen voordat je überhaupt kunt gaan vertellen.

2. De losse flodders

Ken je jouw verhaal écht? Weet je wat de rode draad, het overkoepelende verhaal is?
Heel vaak gebeurt het dat ondernemers verhalen vertellen zónder dat zij het verhaal echt goed kennen. De basis, het fundament waar al die verhalen daarna op gebaseerd zijn.
Door het creëren van een ijzersterke basis waar al jouw verhalen verbinding mee hebben voorkom je dit probleem. Geen losse verhalen dus die niets met elkaar te maken hebben. Geen losse flodders, niet schieten met hagel maar een doorlopend verhaal dat continu laat zien wie jij bent en waar jij voor staat.

3. Het verhaal met alleen maar inhoud

Boordevol kennis, feiten en weetjes. Al je collega’s, branchegenoten en businesspartners zeggen: wat een top verhaal! Maar je publiek haalt hun schouders op. Je inhoud is interessant maar de echte reden dat je kijkers jouw verhaal lezen/bekijken, krijgen ze niet te zien.

4. Het verhaal zonder gevoel

Weten Waarom jij doet wat je doet is onwijs belangrijk. Want als je dat niet duidelijk hebt… Waar doe je het dan eigenlijk voor? Dat Waarom is zó krachtig, als je je eigen Waarom eenmaal begrijpt, kun je onder woorden brengen waar jij voldoening uit haalt en zul je
beter beseffen waar jouw gedrag door wordt gemotiveerd.

Je kunt doelbewuster keuzes maken voor je bedrijf (én je leven). Je kunt anderen motiveren iets van je te kopen, met je samen te werken of zich in te zetten voor jouw doel. Je hoeft nooit meer een sprong in het duister te doen en je gedrag te baseren op intuïtieve beslissingen die je niet precies begrijpt of kunt uitleggen.

5. Het verhaal voor iedereen

Je passie is om zoveel mogelijk mensen te inspireren. Als ze je vragen wie je doelgroep is, zeg jij met overtuiging: ‘Iedereen!’ Je wilt het liefst zoveel mogelijk mensen helpen. Begrijpelijk. Maar het verhaal waarin je iedereen probeert aan te spreken, is het verhaal waarin je het eigenlijk tegen niemand echt hebt.

6. Het verhaal zonder doel

Verhalen vertel je met een doel. Emotioneren, activeren, motiveren, overtuigen… Soms is
het gewoon informatieoverdracht, of louter vermaak. Wat het doel van je tekst ook is: er is altijd een structuur nodig én een doel.

Eén van de redenen waarom een verhaal niet aanslaat is omdat de verteller eigenlijk niet zo heel goed weet wat hij wil vertellen. Het verhaal mist een doel, een missie. Het verhaal gaat dan alle kanten op en je publiek zal niet veel begrijpen van jouw boodschap. Hoe los je dat op? Door je te focussen op één gedachte. Eén enkele boodschap. Hou het logisch,
simpel en licht en werk naar een conclusie, punch line, een besluit, een aanbeveling. Je publiek snapt dat, kan ermee spelen, kan het in hun eigen woorden navertellen. Dat maakt je verhaal uiteraard veel krachtiger.

7. Alleen maar vertellen over het product

Een andere veel gemaakte fout is dat je alleen maar over jouw producten of diensten schrijft. Als specialist praat je graag over de oplossing die jij kan bieden. Maar is jouw doelgroep echt zo geïnteresseerd in jouw oplossing? Hoeveel scheelt jouw oplossing nu precies met de oplossing van de concurrent? En begrijpt jouw doelgroep dat verschil wel? Daarom zijn veel ondernemers op zoek naar de Unique Selling Points (USP’s), want zo heb je dat tenslotte geleerd. Maar jouw doelgroep koopt geen USP’s, maar een verlangen.

Wanneer je alleen praat over je product en niet het verhaal erachter, zal het ook altijd alleen maar een product blijven. Een authentiek verhaal gaat direct naar de kern. Waar gaat het om? Wat is mijn boodschap? Het achterliggende verlangen? Wat heb ik nu écht te bieden?

8. Het ‘en toen-verhaal’

Verhalen die precies het tijdsverloop volgen van het begin tot het einde, lijken op de verhalen van jonge kinderen: ‘toen gebeurde er dit en toen gebeurde er dat’. Voor een mondelinge vertelling is dit een bruikbare vorm, want de luisteraar kan het verhaal zo goed volgen. De chronologie geeft houvast. Maar op papier krijgt het verhaal al gauw het karakter van een opsomming. Saai! Maak gebruik van een heldere vertelstructuur om het ‘en toen-verhaal’ te voorkomen.

9. Jezelf verstoppen

Er zijn zoveel ondernemers die niets over zichzelf (durven) vertellen en zich enkel focussen op hun producten. Misschien een klein fotootje op de website, met 3 regels tekst over wat opleidingen. Waarom denk je dat jij en jouw verhaal niet relevant zijn voor jouw doelgroep?

Jij als ondernemer bent vaak de oprichter en ziel van het bedrijf. En als expert ben je direct de verpersoonlijking van je product of dienst. Je kunt de boodschap dus niet meer scheiden van de boodschapper. Het hart van het verhaal is het hart van de verteller.

‘Zichtbaar zijn zonder je persoonlijkheid en je verhaal te laten zien is hetzelfde als niet zichtbaar zijn. Want als jij je verhaal niet deelt hou je mensen weg bij de essentie van waar het echt om draait.’

Dit zijn de 9 valkuilen voor Storytelling die je als ondernemer wil voorkomen.
Een lekker lijstje. En tegelijkertijd hoor ik het je denken: ‘Maar Valerie, hoe dan wel!?

Hele terechte vraag!

Ik maakte een gloednieuwe gratis training waarin ik je leer hoe je wel op de juiste manier aan de gang gaat met Storytelling. Hoe je ervoor zorgt dat jouw verhalen wél raak zijn. En hoe je snel, makkelijk en met plezier je eerste verhaal maakt.

Schrijf je hier in voor de gratis training ‘Vind je Stem, maak impact met jouw verhaal’.